Naši starší bratři II/1 - Odlet za zvláštních okolností
Pavel D. F.  27.9.2024 | 8:58
Další dvě části Bratrů už budou podtstaně kratší. Dnes jsem se pokusil o vědecké zhodnocení situace, každý astronom nebo astronaut by mě asi zkopal do kuličky, ale snad jsem se aspoň trošku trefil do příslušných termínů a okolností...
II. Osamělé ostrovy

1. Odlet za zvláštních okolností
 
„Takže si zrekapitulujme situaci,“ začala Dittmannová. „Nacházíme se na protáhlé elipsovité oběžné dráze kolem Kalipy, nemáme skoro žádné palivo pro raketové motory, nemůžeme si troufnout letět přes meziprostor.“
 
V pracovně kapitána seděla ještě Nagyová, Harris a Garcia. Garcia se probíral vousy a tvářil se vážně. Harris jen pokrčil rameny a Nagyová se dívala ustrašeně.
 
„Musíme použít normální warp. S naším generátorem, který s podobnou situací nepočítal, můžeme vyvinout maximálně warp o faktoru tři, při standardní čtyřce bychom spálili kondenzátor. Při warp faktoru tři máme domů asi dvě stě dní cesty. Máte někdo nějaké návrhy?“
„Myslím, že je to víceméně jasné,“ řekl Garcia. „Je pouze otázkou, jak budeme manévrovat na druhé straně, u Země, když nemáme palivo do raket.“
 
Dittmannová si poposedla za stolem a řekla: „S tím počítám. Naše dráha se víceméně nachází v rovině zdánlivé galaktické ekliptiky slunce Kalipy i našeho Slunce. Při odletu od Kalipy nebudeme zrychlovat na únikovou rychlost, pouze si vybereme vhodný okamžik na orbitě, kdy bude náš kurs odpovídat kursu ke Slunci. Zapneme warp a poletíme vypočtenou dobu v jeho bublině. Na druhé straně budeme mít stejnou kinetickou rychlost, jako máme nyní. Pokusíme se použít gravitační motor jako korektor dráhy gravitačním prakem u Jupitera, měl by být v daném okamžiku na dráze našeho kurzu, pokud se vynoříme z warpu za 198 dní za dráhou Uranu. Až se dostaneme na oběžnou dráhu kolem Jupitera, bude už dostatek času na to, aby nás vyzvedl nějaký kosmický tahač a případně nám doplnil palivo. Slečna Nagyová se mnou celý manévr kompletně přepočítala a nasimulovaly jsme to na počítači. Pokud budeme šikovní, mělo by se to podařit.“
 
„Mohu nabídnout služby našeho výzkumného počítače, pokud byste si chtěli situaci ještě přepočítat,“ řekl Harris.
 
„Myslím, že to nebude nutné, naše navigační počítače mají dostatečnou kapacitu. Mám ještě jednu věc k projednání. Budeme muset udržovat pravidelné směny na můstku a nemáme prvního důstojníka. Proto bych ráda požádala pana Garciu, aby se s námi ve střídání směn zúčastnil. Jako šéf strojovny má z celé zbylé posádky nejlepší předpoklady pro práci na můstku. Máte nějaké námitky, pane Garcio?“
 
„Pokud dobře chápu situaci, nemám asi na výběr,“ řekl Garcia.
„Dobrá, jmenuji vás pro naši další cestu třetím důstojníkem. Místo prvního důstojníka pro plánování a spuštění warpu obsloužím sama. Tímto poradu končím.“
 
* * *
 
Fenix opsal ještě několik oběhů kolem Kalipy, než nastala ideální doba k zahájení manévru pro odlet ke Slunci. Nagyová seděla u svého pultu, vedle u pultu prvního důstojníka zasedla Dittmannová.
„Hlaste translační bod, slečno Nagyová.“
„Translační bod za dvacet sekund, teď. Zahajuji odpočet … pět, čtyři, tři, dva, jedna, nula.“
 
S posledním hlášením stiskla Dittmannová aktivační tlačítko warpu. Loď zakolísala, vypadla elektřina a ozvalo se několik alarmů. Už po 5 sekundách hlásil Marinovskij ze strojovny, že může obnovit dodávku energie. Po několika dalších sekundách opět všechno běželo normálně. Dittmannová prováděla kontrolní propočty warpu. Zhroucení prostoru bylo v normě a warpová bublina byla stabilní.