50 pouček ze světa obchodnického
Argumentuj prospěchem druhé strany. Bez kamarádů neexistuješ. Buď příjemný, nekonfliktní a seriózní. Dej něco na charitu. Z bohatého stolu se to sluší a lidé to ocení. Dej si pozor, abys neurazil kulturu, se kterou jednáš. Před jednáním si prostuduj jejich společenské a stravovací zvyklosti. Dobrý šéf dává do placu víc než jeho zaměstnanci. A nekomentuje - je to samozřejmostí. Génie, kteří tvou firmu uživí, si odchyť optimálně-nejpozději na vysoké škole. K mladým zaměstnancům se chovej stejně jako ke starým - stoupneš u nich. Pamatuj ale, že jsou mladí. Každé zvířátko má svoje potěšeníčko – někdo chce peníze, někdo pozornost a uznání a někdo pocty. Klíčové lidi si drž: platem, pozicí, ženou, dítětem a pokud možno hypotékou. Když tě někdo nevědomky urazí, udělá faux pas nebo udělá něco, co nesnášíš - nech to být. Lidé dělají vesměs jednoduché chyby – hledej v jejich práci jednoduché pasti. Lidé poruší jen ty dohody, které se jim nevyplatí. Lidem nebude vadit, že máš vyšší postavení, když jim to nebudeš předhazovat. Na schůzce počítej s tím, že mnoho lidí je plno pocitů – vyjadřuj se stručně, asertivně a logicky. Na mimofiremní schůzku přijeď autem, i kdybys měl jet taxíkem zpoza vedlejšího rohu. Nauč se smát a usmívat. Neboj se být tvrdý na zákazníka – někdy je to třeba. Nediskutuj o náboženství. Nech zákazníky, ať se rozmluví, a pozorně poslouchej - řeknou ti, co chtějí. Nemysli, jednej dle toho, co víš. Není důležité vyhrát. Důležité je, aby obchod šlapal. Nezávisle na tom, jestli vedeš korporaci, stát, firmu nebo domácnost - bilancuj plusy a mínusy. Přežiješ, je-li výsledek kladný. Nikdo nedovede, co nedovede. O mzdě, odměnách atd. mluv jenom s tím člověkem a potažmo jeho nadřízeným. Opilí a unavení podepíšou, co střízliví a čilí nepodepíšou. Ostří hoši – malí šéfové. Pedanti jsou málokdy kreativní a naopak. Podrž zaměstnance v průseru. Pocity si nech doma, ale večer se k nim vrať. Nezmagoř z toho. Pokud jsi nervózní, pohrávej si s propiskou v klíně. Není to nápadné a budeš vypadat uvolněněji. Pokud nejsi zákazník, tvoje problémy je vesměs nezajímají. Přinejmenším je nepřimějou změnit názor. Právnící, zákony a smlouvy jsou to nejhorší řešení. Přistupuj k nim jen, když není zbytí. Pro tvé zaměstnance je důležité, jestli se chováš korektně. Před schůzkou si udělej jasno v šesti věcech: a) kdo tam bude b) na co slyší c) jaký je jejich zájem na celé věci d) čeho chceš dosáhnout e) čeho lze reálně dosáhnout f) jak toho dosáhnout - kudy vést logiku věci Při pochvale buď osobní. Ať je jasné, že ty osobně jsi s jejich prací spokojen. Přiznej chybu a nevztekej se kvůli vtipu na tvůj účet. Půjč si jenom to, co dovedeš splatit. Řeš konkrétní problémy a dělej to jednoduše. Říkej lidem to, co potřebují vědět. Solúšn není slovo. Spokojení zaměstnanci pracujou líp než nespokojení zaměstnanci. Špatné lidi a firmy porazíš tak, že se jim vyhneš. Trest, který zaměstnance neponíží, může být v pořádku. Šéf se nemstí - nebuď při trestu osobní. Tvá nálada je nálada oddělení – firmy. Tvůj vzhled je výrobní faktor a reprezentuje firmu, neboj se do něj investovat. Všechno má svůj čas – největší chybou je řešit věci předčasně nebo příliš pozdě. Zaměstnancům vysvětli, že zisk firmy je jejich mzdou. Emocionálně je zainteresuj do projektu. Žádný kšeft nestojí za nehodu. Žiješ z toho, co zákazník potřebuje nebo chce.
Léta Páně 2013, dne 20.2. věnováno autorem
mNTRA
|